NICU vs ANITA

Beste Anita Witzier

Met gemengde gevoelens kijk ik je programma terug , ik ben een beetje verward eigenlijk
“Anita wordt opgenomen”
Deze aflevering staat de NICU centraal. Een afdeling voor (extreem) premature kinderen, voor baby’s die ziek worden geboren of een slechte start hebben.
Je woordkeuzes , je vragen aan de ouders ..  Ouders die leven tussen hoop en vrees . Ouders die alleen de positieve dingen zouden moeten horen omdat ze die hoop zo nodig zijn om te overleven. Om zich er door te trekken.
Je noemt een premature baby schokkend om te zien. Ik hoop dat de ouders van deze baby niet gekeken hebben gisteren. Schokkend vond ik je vragen. Hoe kan je aan de ouders van een premature tweeling vragen of ze de goede keuze hebben gemaakt door te kiezen voor behandeling. ongeacht de uitkomst.
Anita, ik ben blij dat je destijds niet aan mijn bed hebt gestaan..

Moet je je willen afvragen wat de kosten zijn , Moet je willen weten wat een kind kost per dag? heeft niet elk kind recht op zorg in welke vorm dan ook? Ik begrijp dat je een programma maakt, en dat je sommige dingen moet benoemen,  maar is het dan juist niet beter te laten zien waarom de zorg juist geld nodig heeft? Misschien bekijk ik het eenzijdig hoor dat kan natuurlijk.

Ik had graag mijn dochter bij me gehad, ook al had ik haar de rest van mijn leven moeten dragen. Maar mijn dochter had geen kans op een menswaardig leven. En ik weet zeker dat er geen arts is geweest die aan mijn bed heeft gezeten, ons te moeten mee delen dat we een keuze hadden die geen keuze was, ons dit vertelde vanuit financieel aspect. Deze artsen hebben alles gedaan voor ons kleine meisje wat ze maar konden vanuit hun hart. Met liefde. Met passie en toewijding. Alsof het hun eigen dochter was waar ze voor zorgden. Deze artsen hebben van begin tot eind meer voor ons gedaan dan alleen zorgen voor onze kinderen, Ze zorgden ook voor ons, ze zorgden ervoor dat mijn kleine meisje een waardig sterfbed kreeg. Bij ons in de armen.
Ze zorgden ervoor dat onze man die ook ziek was,  “gezond”en sterk 2 weken later de NICU kon verlaten.

Nooit zal ik vergeten dat de neonatoloog om 14.25u op 29 december 2011 vertelde dat het hartje dan echt gestopt was.
De warmte, de oprechte tranen bij de artsen, de arm om me heen.. ik ben dankbaar dat deze mensen bestaan. Ik ben dankbaar dat ze werken met hun hart. En niet denken aan het financiële plaatje.

Gepubliceerd door

linnie03

Ik ben Linda Moeder van 3 prachtige kinderen.

3 thoughts on “NICU vs ANITA”

  1. Wat heb je dat mooi gezegd Linda, ik heb er hetzelfde gevoel bij. De artsen zijn zo meelevend voor iedereen van het gezin en begeleiden je daar zo goed in.

    Like

Geef een reactie

